Web K��i a M�i

Esquel a Chait�n

7. 3. 2008 - Den 25. Esquel

Esquel na ns dl dobr dojem hned na ndra. ist zchody a pjemn confitera, kde jsme si hned dali sndani a pokali, a se rozedn. V turistickch informacch jsme dostali nkolik tip na ubytovn, vtinu slena tak hned obvolala, jestli maj msto, a tak vyrme najisto. V prvn hosteri ale nikdo nen, asi u maj po sezn, v druh pokoj jet nen pipraven a pn si tuje 6 ARS za pouit kuchyn, mme tedy do dal. Nad sympatickm barevnm domkem vis vvska Casa del Pueblo a pod tm je napsno El Batxoky! Hostel, kter dal jmno Miskovic he v kostky. Pjemn slena nm ukazuje pokoje, spolen mstnosti jsou moc pjemn, pipomn nm to hostel v Calafate. Vybrme si dvoulkov pokojk s palandami za cenu dormu - 35 ARS/os se sndan.

Pot vyrme na obd, zjistit co a jak a naplnovat dal postup. Vysnn tstoviny se sice moc nepovedly, ale podnik byl pjemn a litrov Budweiser (ten americk) taky uel. Dohodli jsme se, e parn vlek Trochita nm sta vidt z ndra a pot pojedeme do nedalekho Trevelinu. Veer si jet za 6 ARS nechvme vyprat neomezen prdla. Jinak se dnes nic dleitho nestalo.

8. 3. 2008 - Den 26. Trevelin

Rno se nm njak neda... Prchme, abychom v deset stihli Trochitu, ale jej radostn houkn slyme asi ti bloky od ndra, a tak z tto atrakce nevidme ani oblek pry. No nic...

V jedenct odjd autobus mstnho dopravce jacobsen do Trevelinu, co je vska asi 25 km od Esquelu zaloen welskmi kolonisty, kte sem prchali ped nboenskm tlakem. Zejmna v sobotu pes den je to takov ospal dra s devnmi domky. Bohuel funkn replika mstnho mlna je nefunkn a zaven, bereme tedy zavdk muzeem historie zdejho osdlen. Nakonec musme zkonstatovat, e to rozhodn stoj za shldnut. V mstnm grilu si dvme obd a v podveer vyrme zpt do Esquelu.

9. 3. 2008 - Den 27. Setkn s pumou

Dnes konen vyrme do nedalekho NP Los Alerces s clem podvat se na nejstar stromy (a 3000 let), kter parku dvaj jmno. V osm rno nasedme do minibusu Esquel Travel se sympatickou pan konduktrkou. Dokonce jsme jedin gringos na palub.

Vstupn do parku ns zprost stky 40 ARS a vysedme u visutho mostu pes Ro Arrayanes. Voda je przran modr, nad nmi slunce a vrcholky hor. Po asi dvaceti minutch dorme k Puerto Chucao, kde u stoj hrozen turist. Vichni maj pedem koupen lstky a lo asi bude pln. Nechvme se tedy napsat na waiting list, ale bhem ekn jsme se dohodli, e u jsme se vleli dost a pjdeme radji na vlet, kdy je tak hezky.

Volme vstup na Cerro Alto del Petizo (doslova "Vysok vrchol, ten men"), kter je psn asi na sedm hodin. Otome to tak, abychom stihli zpten bus do Esquelu v sedm. Nejdv stoupme hroznou bambusovou dungl, potom korytem horsk ky. Cesta trochu pipomn vstup na heben Nzkch Tater pobl Suchho. Mrn bloudme a prudkm zvrenm stoupnm se dostvme ne heben. Rozhled je asn, Pod nmi modr jezera, kolem zasnen vrcholky a modr nebe. Dobr volba...

Sestupujeme stejnou cestou. Za Lago Verde na m cosi zavr z kov a mihne se stn. Puma! Okamit jsem si vzpomnla na instrukt z Los Glaciares rozkroit se na piky, zvednout ruce nad hlavu a dlat, e jsem vt ne jsem. Natst puma pi naem setkn usoud, e lep bude zdrhnout. Ale zitek to byl dostaten siln. V sedm ns vyzvedv mikrobus a v tm rodinn atmosfe se po pranch silnicch drkotme zpt do Esquelu.

10. 3. 2008 - Den 28. Stopem do metropole Chaitn

Rno vyrme do Chile. Ped pl devtou konen nastupujeme do toho sprvnho autobusu pana Jacobsena (pot, co jsme se pokusili dostat do nkolika nesprvnch) a frme k hranicm a na Futalef. Na dotaz na Futalef idi kv, sice vykld jet nco, ale moc mu nerozumme a druh ujitn, e do Futalef jede, nm sta - nasedme. Na hranicch se domnvme, e stavme u njakho dalho vlezu z parku a e tedy jenom pibrme lidi. Pot, co se nm ale idi podruh pokusil prodat lstky zpt do Esquelu, jsme se dovtpili, e jsme na hranicch a pesedme. Vak u na ns ek dodvka. Batohy na stechu a ve spolenosti drunch Chilan se dl drkotme po pranch cestch smrem na obec Futalef, kde jsme cca v pl dest mstnho asu. S naptm se vydvme na autobusov ndra, abychom zjistili, kdy nm to jede. Spojen do Chaitnu, hlavnho msta provincie, je dobr - autobus jede denn... Ale v sedm rno. Chtli jsme dobrodrustv, mme ho mt - dal postup je nasnad: pojedeme stopem. Neme se stt nic horho, ne e tady zkejsnem do ztka, ne pojede autobus.

Z nmst tedy podnikme ppravn vpady: v Banco Estado zjiujeme, e mstn bankomat bere jenom karty Mastercard a nejvtho provozovatele karet Visa prost ignoruje. Zzenec banky ns ujiuje, e v Chaitnu to nebude lep. Mnme tedy 100 USD za 43 500 CLP - dolar nm zase o nco spadl. :( Pot nakupujeme nezbytn poivatiny a cukrovinky, doplujeme vodu a vyrme na "vpadovku". Msto na stop je luxusn: autobusov zastvka s lavikou, dobrm vhledem na silnici a na eku. Pipraveni na nejhor v klidu dopisujeme denk a obas vybhme "hacer el dedo" na projdjc auta. Provoz je opravdu zvratn, odhadli jsme to na cca 8 aut za hodinu, v. erven Toyoty, kter pendlovala tam a zpt se stavebnm materilem. Lidi ale docela stav, ale vdycky jedou jenom pr kilometr na farmu. To neberem, chceme se dostat bu do Chaitnu nebo zstat tady a jet rno busem. Po necelch dvou hodinch nm ale stav pjemn chlapk v Chevroletu, kter skuten jede a do Chaitnu! Mluv krsnou panltinou, take jsme si i nramn pohablali. Znal Evropu, zajmal se o nae hory, eky, jak je R velik atd. Mimochodem jsme zjistili, e neumme odpovdt, jak velk je esk republika rozlohou. daj o potu obyvatel toti tady o velikosti nic nevypovd - Chile je rozlohou cca 10 x vt ne R, ale m jen 15 mil. obyvatel. Chlpek byl ze Santiaga a tady v t de ml zakzku na stavbu stezek pro kon a turistickch chatek. Je tu na rok a te si jel vyzvednout svou enu, kter pilet do Chaitnu. Pran a drncav cesta pjemn ubh a krajina je dechberouc - modr jezera a eky a zasnen sopen vrcholky. Asi 30 km ped Chaitnem ale zastavujeme a zjiujeme "malou zvadu na chladicm zazen" - proden hadice od chladie. Natst s sebou v batohu mme zzranou Tesa psku (kobercovka 21. stolet), kter v kombinaci Movou zrunost zajist alespo provizorn opravu, kter nm umon pomalu doje do Chaitnu, kde jsme po 3 h odpoledne. Okamit se mi vybav vta z prvodce: "Chaitn has a superb location, but somehow it fails to be anything more than a place to spend a night." Nzk domy, irok pran ale liduprzdn ulice, toulav psi a mrtvo. Hor dru, pardon - hlavn msto, aby lovk pohledal. No, a my tu strvme noci hned dv. Dnen plnon lo do Puerto Montt je toti pln, take pojedeme a ve stedu rno na ostrov Chilo. To jsou jedin dva cle, kam se odsud d dostat.

A co tedy ztra? Jsme tu u mimo seznu, take veker linkov doprava kamkoli u nejezd, silnice nikam nevedou, take stop je beznadjn a strvit cel den v Chaitnu nepipad v vahu. Take si u mstn CK Chaitour platme jednodenn vlet do NP Pumaln. Vyrme ztra v deset. Veer si v mstn nbl restauraci dvme lomo a j vtenho lososa a pot sledujeme kovit zpad slunce do Pacifiku. Ubytovn jsme si nali v pjemn hospedaje za 12 000 CLP ve dvoulkovm pokoji se sndan.

11. 3. 2008 - Den 29. astnci zjezdu

Po vten sndani vyrme nejdve do banky, abychom vbec mohli zaplatit ubytovn. V bance je dost fronta, tak ped destou vybhm na autobusov "ndra", abych kdytak zastavila odjdjc autobus. Pan v cestovce se hrozn div, kdy na n tetm oi, jestli nm to snad neujelo. Vdyt je teprve deset... Pomalu se schzej astnci zjezdu a po tvrt na jedenct pijd i mikrobus. Jet umt okna, zamst a kolem 10,45 nasedme. idi a prvodce Nicholas se jet zastav doma pro housky, v krm pro suenky a po jedenct zvolna opoutme Chaitn. Nicholas je mstn hipk a dobrodruh, evidentn native American/Canadian - jeho panltina m krsn pzvuk. Je to docela zajmav chlapk, cestou se zajm o R i Evropu a dokonce nm pedvede pr song na charango - a d se to poslouchat! Kdy zjist, e Ma hraje na kytaru, rozvine konverzaci o hudb a rznch typech ladn. K tomu jsem opravdu nemla co ct...

Prvn zastvka je na vychzku k alerces - jdeme po chodncch k mohutnm stromm a Nicholas cestou rozprv o rostlinkch v okolnm pralese - kytky jsou evidentn jeho hobby. Pot zastavujeme na piknik u vodopdu a nakonec jdem dokonce celou hodinu k dalm vodopdm. Coby jedin gringos v posdce vzbuzujeme pozornost, odkud e jsme. Vyvracme tezi o Norteamericanos a nechvme se ohromit, kolik lid v, e hlavn msto R je Praha. Na zvr jet zastvka na pli, dal ukzka na charango a ped osmou hodinou kon n lechce prdelsk vlet. Ale lep ne kysnout v Chaitnu.

Veer si dvme pizzu v mstnm intoskm podniku: hraje tu Chris Rea a maj ekoteroristickou knihu fotografi o Patagonii. Veer ped spanm jsme jet vypili sedmiku ervenho, j jsem dvakrt prohrla v kostkch a mohli jsme jt spt.

NCO O PUMALNU:
NP Pumaln je zem mezi Chaitnem a Caletou Gonzalo a k Hornopyrnu. Jsou to hlavn pvodn porosty - prales, kter zajiuj neuvitelnch 5000 mm srek ron. Je to asi nejvt projekt ochrany prody v Chile, dokonce vysazuj nov alerces. Park pokrv zem od moe a k hranici s Argentinou. Mezi Caletou Gonzalo a Hornopirnem koupil klov pozemky majitel znaky North face Douglas Tompkins a vnoval je mstn ochransk nadaci. Zbytek parku je sttn, ale tyto klov pozemky blokuj vstavbu Caretery Austral do Puerto Montt.