Web K��i a M�i

Puc�n a Villarica

15. 3. 2008 - Den 33. Pucn

Mil denku, dnes se nic vznamnho nestalo. V 9 rno jsme nasedli do autobusu a vyrazili na estihodinovou cestu do Pucnu. V Pto. Montt se nm sice nepodailo zjistit, jak to vypad s vlety na vulkn Villarica mimo seznu, ale rozhodli jsme se to risknout. V Pucnu ns hned po vystoupen z autobusu neodchytli obvykl nahnei ubytovatel, ale nahni z agentur podajcch vlet na Villaricu. Pochopili jsme, e s touto atrakc problm nebude. Hned nato ns odchytla i pan s ubytovnm: 6000 CLP za samostatn pokoj s kuchykou (nikoli u n v domcnosti), internetem a zahradou. Sice je to bez sndan, za to je ale v cen mazliv koka...

Na hlavn td jsme zjistili, e vstup na Villaricu, kam se nesm bez prvodce, bude asi dobr masovka - kad druh dvee nabzej tento vstup. Ale co, havou lvu doma nemme. Vlet si nakonec objednvme u Nicolase, kter ns odchytl na ndra. Veer se mme stavit pro vstroj, ale dozvdme se, e ztra se nikam nejde kvli poas, snad pozt. Po veei jsme si jet udlali prochzku k jezeru Villarica, kde maj pknou pl a poloostrov npadit pojmenovan Penninsula. Ten slou tak jako evakuan toit, kdy vulkn nen v dobr nlad. Ped inforcentrem maj semafor, kter informuje, jak na tom sopka je: zelen - ze sopouchu unikaj sirn vpary a celkem se nic nedje, oranov - drobn otesy, erven - je zle. Nm svt zelen.

Na ztek jsme tedy zmnili plny a rozhodli se pro vlet do nedalekho parku Huerquehue. Jet zvaujeme monost dvoudennho treku k termlm na druhm konci parku, kter jsou pstupn pouze pky, ale nakonec jsme se rozhodli pro vulkn pozt. Do terml si zajedeme na Slovensko nebo do Maarska.

16. 3. 2008 - Den 34. Huerqehue, huehuehe

Vstvme a na osmou vyrme na autobus, kter ns odveze do Nrodnho parku Huerquehue, kter slibuje nap. stromy Araukrie (monkey puzzle trees) pojmenovan po mstnm indinskm kmeni, kter dal tak nzev cel oblasti. Autobusk mme natst za rohem, tak to ani moc nebol. Poas je okliv, nzk mraky le napchnut na okolnch stromech, obas zapr, nebo sp obas pret pestane. V autobuse s nmi jede velmi hlasit Ital, kter navc kadou druhou samohlsku protahuje, aby si rozmyslel dal anglick slovko, kter chce pout. Ve strachu, e bychom ho museli poslouchat cel den, prchme hned po zaplacen vstupnho (4000 CLP/os) z doslechu.

Trek Los Lagos m k nkolika ve poloenm jezerm. Cesta pomrn prudce stoup vysokm lesem s dkm bambusovm porostem a za sedlem ve vce 1250 dor k prvnmu jezeru. Cestou se jet zastavujeme u vodopdu. Obchzme jezera lemovan Araukriemi a poas se prbn mn a s nm i nae mylenky: co budeme dlat, pokud ztra na sopku pjdeme a co budeme dlat, pokud ztra na sopku nepjdeme. Plnujeme a bohov se smj. Pestoe jsme na obloze vidli i modr nebe a slunce, k autobusu se vracme v hustm deti a v kotouch mlhy. Pi ekn na odjezd autobusu se z pedelho spoje vynoila tak podezele esky vypadajc dvojice. Pot, co se proekli guardaparkovi, e jsou "de Republica Checa", dvme se s nimi do ei. Jsou ale teprve na zatku cesty, take se dn zajmav tipy nedozvdme. Jenom to, e prost vyjeli a uvid na jak dlouho. Zvidme jim, nm u se to krt...

Po nvratu se v cestovce dozvdme, e ztra na vulkn jdeme! Take jsme si vyzvedli vybaven (batoh s makami, helmou, nepromokavou bundu a gat, epiku pod pilbu la Trekovov a zhadn kus cordury s peskami, jeho el nm nen jasn. A brzo spt, ztra vyrme v pt rno.

17. 3. 2008 - Den 35. Na vulkn

V pt rno stepujeme ped cestovkou, kam se postupn schzej mton postavy. V 5.15 vyrme dvma minibusy k vulknu. Tam se nm pedstavuje 6 prvodc na nai 18 lennou skupinu, dostvme prvn instrukce a v ad vyrme pod lanovkou nahoru. Fouk vtr, hvzdy svt jako div, obas se peene mrak. Po cca 45 min jsme dorazili k horn stanici lanovky. Rozednv se a pod nmi se vl nasvcen mraky a z nich vystupuje nedalek vulkn Llaima a Sierra Nevada.

Za dal hodinu jsme dorazili ke snhu, nazouvme maky a fasujeme cepny. Dostane se nm instrukc, jak se na makch pohybovat a co dlat s cepnem, kdy spadneme. Stoupn na makch nm jde, je to docela zbavn. Dokonce se hrdinn drme vrcholovho drustva, j jako jedna ze dvou holek, na co jsem nleit pyn. Posledn st cesty se jde zase po kamenech a ztuhl lv, kvrami se kou. Dm houstne. Bohuel a moc, take hlavn prvodce vel k nvratu - sopka vypout moc barevnch moudk a skoro se ned dchat, nato stoupat. Krter s lvou nebude, ach jo.

Zato ale bylo jin dobrodrustv: cesta zpt se ponkud vymkla, toti vymknul se mi kotnk. Ujela jsem po volnm kameni a usedla si na prav kotnk. Chvli jet zkoum jt, ale nejde to. Jeden z prvodc si m tedy bere na zda (!) a sestupuje se mnou. Kdy jsme dorazili ke snhu, konen jsem pochopila, na co je ta divn vc s pezkami. Jsou to takov plenkov kalhotky, kter jsem si zapla na zadek, do lana se zaphli dva prvodci a u jsme si to freli po snhu dol. Na konci byla dokonce udlan skluzavka, take se svezli vichni. Pod snhem pijdou na adu zase erpov. Stdaj se dva a stle se m ptaj, jak se ctm. Odpovdm, e "j dobe, ale co vy?" Mohlo se to stt jedn z tch terickch bytost, kter jdou s nmi, ale tak se to mohlo stt Movi, e... Ale nadeli se se mnou pkn. No a dl u se nic dramatickho nestalo: donesli m dol, naproti nm vyjel idi s ternnm autem, vrtili jsme vybaven a nechali se dovzt do na hospedaje. Tady jsem si vlezla do sprchy a do postele, Ma mi pines veei a za chvli jsem byla tuh. Ma mezitm obhal velik zaizovn.

18. 3. 2008 - Den 36. Lkask pe

Noha bol vc, ne vera, ale to se dalo ekat. Vzhledem k tomu, e cestovka je na tyto ppady pojitn, rozhodli jsme se zkusit mstn lkaskou pi. V cestovce nm byl pidlen mladk, kter nm ped dvma dny naden vykldal, e Nedvd hraje v Juventusu a e SR v roce 1961 (?) hrla v Chile finle s Brazli a vbec byl naden, e me pohovoit s nkm z tto slavn zem. Dneska u z ns tak naden nebyl.

Mstn frantiknsk nemocnice je pjemn, ist, personl vldn, ordinace modern a pan doktor dokonce mluv anglicky. Dle oekvn m nech zrentgenovat a zkonstatuje, e to je podn vron, ale zlomen to nen. Pak mi d na vybranou jestli chci sdru, nebo jestli si seeneme dlahu. Tu bychom si museli koupit za cca 1200 K, ale hlavn bychom ji museli nkde sehnat, v Pucnu ji nemaj. Povujeme tedy mladka, a se po dlaze podv a je nm jasn, e o dnench vysnnch termlech si meme tak akort nechat zdt. Ach jo. Sedme tedy na zahrad na hospedaje, hrajeme kostky a ekme. Kolem pt dorazil mladk, donesl mi njak pain killers a zprvu, e dlahu maj v Temucu. Jene Temuco je dv hodiny cesty odsud a nm v 9 jede autobus do Santiaga. V tu chvli na scnu vstupuje pan domc jako Deus ex Machina a dozvdme se, e jednu takovou dlahu tady m po njak podobn neastn turistce. Kdy j dlahu poleme zpt, klidn nm ji pj.

Ve svtle poslednch udlost tedy pehodnocujeme pvodn plny a vytvme nov itiner "Argentina pro handicapovan". Vinn sklpky v Mendoze by mmu kotnku mohly pomoct, take po veei nasedme do autobusu JAC semicama a vyrme do Santiaga. Tentokrt je to i s dekou a poltem.

19. 3. 2008 - Den 37. Mezi autobusy v Santiagu a pes hory do Mendozy

JAC ejecutivo, obdoba tdy semicama, kterou se mi nakonec vera podailo sehnat se slevou (11 110$ namsto standardnch 14 200$) nabz sice o nco mn msta na m dlouh nohy, ne konkurence, pesto to zase byl pjemn zitek, navc s npojem a se sndan, piem podvan toast byl skuten jedl. Filmem na dobrou noc byl protentokrt horror The Nun, natst byl zvuk poutn pouze do sluchtek.

Do Santiaga dorme nkdy po sedm rann. Jet v autobusu si uvdomuji, e jsem asi piel o GPSku, kter nejsp zstala zapomenuta ve vku zapjenho batohu. Ku usazuji na autobusovm ndra, kde na jedn z laviek vytvme zkladnu s batohovou hradbou a vyrm shnt informace. Terminl okupuj pouze dv spolenosti - Tur Bus a Pullman a do Mendozy jede jen Tur Bus a to a o pl druh a ve ti. Zatmco jsme vystdali stre v na bat a Ka se odbelhala k zchodm, se zdenm zjiuji, e jsem v autobuse zapomnl telefon a sluchtka, zasunut v sce na opradle. Dnes nemm svj den... Krtk intervence u kiosku JACu pinesla levu telefon je na vrtnici gar spolenosti. Taxkem si ho vyzvedvm, zptky jdu pky. Le zrada: v oblasti jsou autobusov terminly ti, take trochu bloudm, nebo nevm, na kterm jsme zbudovali nae opevnn. Nakonec nachzm ten sprvn, abych se vzpt vydal hledat i ty ostatn, jesli z nich nejede nco do Mendozy.

Prvn z nich San Borje je od toho naeho vzdleno asi tyi bloky. Je to obrovsk, nicmn striktn vnitrosttn ndra, ale zato m informan kiosek, kde mi upesnili i existenci toho tetho ndra, ze kterho jezd i mezinrodn linky, co se mi na tom naem ndra pokoueli zatlouct. Na rozdl on San Borje je to posledn hledan ndra hned vedle (vida) a do Mendozy to z nj jezd co pl hodiny. Pesunujeme se na nj a nahni se div nepetrhnou, abychom si vybrali prv jejich spolenost. Nakonec si vybrme agenturu O'Higgins a v 11:30 a po mrnch peripetich, kdy obsluha nemla zcela jasno z kterho nstupit jejich busk vlastn odjd (co pi na omezen pohyblivosti hrlo pomrn vznamnou roli) vyrme zpt do Argentiny.
Cesta opravdu stoj za to, hranice samotn je v sedle ve vi 2850 m.n.m., silnice se klikat, projd lyaskm stediskem, obas i pod sjezdovkou, okolo ndhern hory.

Na spolen chilsko-argentinsk hranici panuje il zmatek, poslaj ns tam a zpt a poprv se setkvme s tm, e zavazadla prohlej i Argentinci, co natst odnesl spe autobus ped nmi. Pak u se s nam minibusem spoutme na argentinskou stranu. Projdme v podstat pod Aconcaguou, hory okolo jsou dlouho pust, bez jedinho stromu. dolm, kterm jedeme dve vedla eleznice, v nkterch mstech jsou koleje kryty devnmi a hlinkovmi tunely. dol s kalnou ekou pmo pod tty hor a pionrsk stavby eleznice a budov k nim psluejcm mi samovoln vybavuj pse Telegraph Road.

V Mendoze si hned po pjezdu zaizujeme ztej program exkurzi po sklpcch. S ubytovnm mme te ped Velikonocemi u o poznn vt problm, ne jsme zvykl, nakonec se ubytovvme pomrn v centru v ho(s)telu Galicia, kde za 80$ na noc zskvme pokoj sice s oknem do prdelny, zato s televiz a se sndan. Nron den zapjme pivem v sousedn pivnici a ped spanm jet ume na telku.

20. 3. 2008 - Den 38. Lebn kra vinnch sklep

Vzhledem k tomu, e v pokoji nebyla zbyten okna a to jedin do prdelny m okenice, neru ns rno svtlo a meme si pospat. Po sndani vyrme busem do asi tyi bloky vzdlenho centra, ten ale nejede pmo, take si alespo trochu prohldneme Mendozu. Je to velmi pjemn msto, kde ulice jsou z obou stran lemovny stromy. Ty jsou zsobeny vodou promylenm zavlaovacm systmem. Pozdji jsme se dozvdeli, e Mendoza je vlastn ozou v pouti, kter je zavlaovan dky kanlm a nedalekm pehradm. V centru jsme si koupili letenky z BsAs do Iguaz a zpt, m si definitivn fixujeme dal program. Vychz nm to pesn na velikonoce, take jsme rdi, e jsme njak letenky sehnali. Letme 23.3. a vracme se 26.3. Pot se vracme do hotelu, Ma vyzvedv prdlo z prdelny a v osvdenm podniku si dvme rychl obd. Pak u ekme na cestovku, kter ns vyzvedne na nai exkurzi po mstnch bodegch - vrobnch vna.

Podle cestovky bychom mli vidt jednu men a jednu vt bodegu. Pod pojmem men si pedstavujeme vinae typu Heda z Blovic, a tak jsme v prvnm podniku usoudili, e to je ten vt. Prohlme si sklepy se sudy, nejvt sud v Mendoze (420 hl), uloen lahve. Na zvr ochytnvme mstn znaku Carscal erven i bl (sms odrd). 2 lahve tekutch suvenr jsme si tak koupili, uvidme, kam a je dovezeme. V druhm podniku jsme pochopili, e ten pedchoz byl ten men. Obrovsk tanky pstroje, chlazen a dn sklepy. Hrozny sem voz na staikch nklacch, kter vdy ped vysypnm nkladu najedou na vhu, kolik hrozn pivezli. Jako nup mme jet prohldku vrobny olivovho oleje a suench rajat. I tady dojde na zvr na ochutnvku a erstv peivo namoen v rznch olivovch olejch je pekvapiv dobr. Ale samotn bych to nepila. :)

Po pjezdu se nechvme vyhodit na autobusovm ndra, abychom zjistili spojen do BsAs. Jede to jenom na noc, impulzivn se tedy rozhodujeme pro operativn oputn Mendozy. Sice musme zaplatit i nestrvenou noc v hotelu, ale zase zskme jeden den navc. Rychle jsme se tedy vrtili do hotelu, zabalit, nakoupit a zpt na autobusk. Cesta s firmou Andesmar je tentokrt obohacena o bingo, vtz zskal lahev vna - neboh mal chlapec musel jet zazpvat. Veee je tentokrt tepl a chutn a na videu neput dn krvk, ale film "Chy m, kdy to doke". Bohuel s mizernm a jet panlskm zvukem. No, a najednou jsme byli BsAs.