Web K��i a M�i

Ushuaia a Cañadon de la Oveja

15. 2. 2008 - Den 4. Den je pln netopr a ropuch

Rno je krun, vstvme v 3:45. Alespo si to myslme. Google, Microsoft, satelity GPS, cel svt si mysl, e v Argentin je 3:45 (a stejn tak nm to sdlila pi pistn Alitalia). Ale Argentinci nov zavedli letn as, a tedy je 4:45. To bohuel zjiujeme a na letiti, protoe letadlo je fu. Alespo, e jsme si s taxikem vysvtlili, e jsme opravdu platili taxi u v hostelu, jen jsme nedostali et. Anebo taxik usoudil, e u mme svch problm dost, a e tuhle hru na kavky by asi nevyhrl (nael jsem slo do hostelu). Nakonec ve dobe dopadlo, veli jsme se do dalho letu v 8:40. Dokonce nedolo ani na tch 50 USD, kter jsme mli platit, dle vhrek Aerolinas Argentinas. Nikdo nic nechtl, tak jsme se nevnucovali.

Po poledni jsme dosedli na runway v Ushuai. Taxkem jsme se svezli do centra a pes turistick informace si nali nocleh. Hostel je sice dl od centra, ale zato je rodinn. Pn mluv anglicky asi jako my panlsky, take konverzace je fakt vesel. Bhem odpoledne se jdeme najst, prohldneme si pstav a kupujeme lstky na ztra na lo. Svt slunko a jen spleniny mi brn sundat si mikinu. V kavrn si dvme Ponorku hork mlko, do kterho se hod tabulka okoldy. Kavrna je moc pjemn, jenom ns irituj dva yupci, kte sed na mst s ndhernm rozhledem a um do notebook.

Veer jet kupujeme plakt s Endurance a stavme se na internetu. Dom se vracme za hustho det. Je devt hodin a slunce je jet pomrn vysoko. Slunce a d隝 se tady nevyluuj.

16. 2. 2008 - Den 5. Na mi

Dnes si hrajeme opt na turisty. Na dormu s nmi bydl ital a argentinka, kte jsou tady spolu na motorce, nicmn kdy nm v 3:45 opt zazvonil budk (te u omylem), jet nebyli doma. Peizuji budk na pl osmou a v klidu dospvme (Ka se u chystala vstt).

Budek mme proto, e ns o pl dest ek lo. Nabdky nevzhlednch modernch katamaran jsme zavrhli a vybrali si staikou lo Barracuda dajn nejstar vletn lo v Ushuaii (jezd od roku 1975, take je to vlastn mladice).

Vletn trasa vede kolem ostrvk s koloniemi kormorn a lachtan. Hned zkraje kolem ns jeden propluje, zejm aby dal ostatnm echo, e u jedeme. U prvnho z ostrvk tm pirme, lachtanm ani ptactvu to evidentn nevad asi jsou za to dobe placen. Teprve kdy plavk vythne ty se stem, lachtani znechucen naskou do vody, tedy ti co jsou nejble. Pak tou skou chlapec vylovil z vody fok, kter tam komusi z na vpravy vypadl.

Potom s nmi lo objd majk, promluv si s nmi kapitn, vysvtl nm, jak je rozdl mezi tulenm a lachtanem a uke nm, kde se potopila v roce 1930 velk vletn lo.

Na ns dl dojem ale i samotn moe, na zpten cest stojme na pdi v stle silnjm vtru a moc si to uvme. Po obd (bjen hamburgery tety Sry) vyrme sehnat lstky do Puerto Natales. Ob autobusov spolenosti, kter jezd tuto trasu se tm shodly na dnech, kdy jezd, take se nm to tady o jeden den prothne, protoe ani v pondl, ani v ter nic nejede. Naplnovali jsme tedy trek tak, aby byl tdenn a nakoupili jsme na nj v mstnm Carrefouru (pozor na vozky, jsou bez zlohy a tak se v krmu bezostyn kradou). Pak u spt...

17. 2. 2008 - Den 6. Zatek treku do NP Tierra del Fuego

Rno po sndani jsme vyrazili na kolektivo, kter ns za pouhch 1,5ARS odvezlo na konec msta, kde jsme se po pran cest vydali k estancii Turbera. Ani jsme nezaali stopovat a u nm zastavila pohledn dma s velkm autem a e ns sveze. Pjemn, uetila nm cca 3 km pran cesty. U brny do estancie potkvme pr, se kterm se pak cel den mjme. Cesta jde stle po vrstevnici lesem, obas bahno. Po obd se zatahuje a pr, ale jen na chvli. Pechzme eku a podl vodopdu stoupme. Cestou potkvme nkolik kon.

Nad lesem odboujeme k Lago de Caminante. Po pl hodin stoupn se ped nmi otevr ndhern scenerie s horami a sevenm plesem. Dole je naprosto luxusn tboit s vhledem na mohutn vodopd, kolem tee ka, kter se vlv do jezera. Po veei se jet dvme do ei s onm prem, se kterm jsme si bhem dne stihli ct tak maximln huh-huh-ola ufuf-hi huh-huh. On je Holanan, ona Nmka a jsou velmi pjemn. Veer jet pozorujeme nkolik kelp goose a je zima, tak do hajan.

Jinak poas se tady mn rychle ani se nesta zathnout a u pr, nebo sn.

18. 2. 2008 - Den 7. Cañadon de la Oveja

V noci sice prelo, ale rno se probouzme s modrou oblohou. Balme a sndme a bahnitou stezkou vyrme zpt na cestu. Pekraujeme nkolik silnch potok a zelenmi loukami stoupme k Paso de la Oveja. Zelen louky se postupn mn v msn krajinu se sut a snhem. Fouk v prsmyku. Je asn, kolik je tu vody a kde vude roste nco zelenho.

Za prsmykem se otevr krsn vhled na Beagle Channel a zelen louky kolem ledovch potk, kter vytkaj ze snhu a padaj ze skal. Tenhle vhled mme jet alespo dv hodiny, kdy stezka vede v suti vysoko nad dolm. Dole vidme njakou partu, kter se zoufale sna najt cestu neprostupnm lesem a jsme rdi, e jsme zvolili tento smr. Cestu nenali, po njak chvli jsme je vidli brodit se zpt. Nechyblo jim mnoho a byli z toho venku, ale to nemohli vdt a my jsme jim nemohli pomoci.

Nakonec padme do lesa, kde se asi pl hodiny motme po cest a vyjdeme na pastvinch. Tam potkvme ti mlad Izraelce, kte se zoufale tak nemohou najt cestu do kaonu. Jdeme mezi paezy, a najednou cesta kon plotem. Ten prolzme, psi ns neserali. Po deseti minutch pichzme na pranou cestu k parku kde stopujeme przdn minibus. Na brn platme vstup 30 ARS/osobu a chytme kolektivo ke kempu, kter je 10km po cest. Platme nekesanskch 15 ARS/osobu. Po vystoupen zjiujeme, e jsme zapomnli hlky, nejsp na brn. Ma tedy stav stan a j jdu stopovat se slovnkem. Za chvli poslm po jedn posdce vozu vzkaz na brnu, e si hlky ztra vyzvedneme. Snad tam budou.

Krajina u Lago Verde, kde kempujeme, je kovit jak z Teletubies zelen kopeky, przran ka a stovky krlk. Dle potkvme opt husy, kter s nmi sdl kempovit a njak vodn ptky se zahnutm zobkem (Pozdji jsme zjistili, e to byli ibisi). Nad nmi krou dravci, kter u ani ti krlci nezajmaj asi jsou peran.

Fotky

19. 2. 2008 - Den 8. What an adventure!

Vstvme do dalho pknho dne. Pes ostrvky, mezi ktermi rychle klikat ka spojujc jednotliv jezera a po ztoku Lapataia, se propltme k zatku poben stezky tedy sendera costera. Cestou prohrnujeme krlky a ptactvo, mal kopeky s anglickm trvnkem dokresluj iluzi kraje Teletubies. Na poben stezce konen potkvme i jin turisty. Stezka se vine nejprve pralesem s liejnky obrostlmi kmeny (sever ani jih bych z nich rozhodn neuril), pak se teprve sto k zlivu Lapataia. Zanaj vhledy na moe a hory za nimi. Stezka se hodn mot, chvli stoup a pak zase pad k moi, take thodinov asov daj, ktermu jsme se pi pohledu do mapy docela divili, tm odpovd. Poas se hon, take ne jsme dorazili na druh konec, stihli jsme i slun zmoknout.

U pstavu na konci stezky stoj asi ti autobusy s turisty, kte se s jsotem vrhaj k moi a fot. Taky jsme si nechali udlat snmek. S bgly docela vzbuzujeme pozornost. Jist Kanaanka s nmi dky tomu navazuje rozhovor:
You were camping here?
Yes, we were.
What an adventure!

Pi vzpomnce na krajinu Teletubies se zajci se nad touto poznmkou musme zasmt bylo to dobrodrustv nevdli jsme, zda ve spacku nenajdeme hus rodinku.

Na cestu k vrtnici parku chytme stopa jaksi tdvov miniautko s milmi Argentinci, kte si dokonce vzpomnli, e nae hlavn msto je Praha. (Musm konstatovat, e tenhle zkladn fakt vdli pln vichni Argentinci i Chilan, se ktermi jsme bhem cesty mluvili. Zajmalo by mne, kolik ech zn hlavn msto napklad Uruguaye.)

Hur! Hlky jsou na svt a pod jsou nae! Na vrtnici nm je pedala usmvav pan se spoustou slov, kterm jsme nerozumli. Chytme stopa do Ushuaii, tentokrt nklaek s pytli asi odpadk. Jak jsme si blhov mysleli, e men auto ne prve nestopneme... Mlem jsme se s bgly do kabiny neveli.

V hostelu nm pan Hector sprvce oznmil, e se do dormu pes nai rezervaci nevejdeme, ale e pro ns m double za cenu singlu, tedy za 90$. Nakonec slevil na 80$, take jsme si plcli mme pokojk s falenmi petrolejkami v podkrov jen jelen hlava tomu chyb.

Vyrme na pozdn obd, co je v tchto krajch docela problm, restauraky tak ve ti zavou a otevou znovu a v osm. Cestou prohlme polopotopenou lo v pstavu. Mstem se prohn siln vtr, zved prach a v ztoce zase vlny. Po obdoveei jsme nakoupili na cestu a li si ut novho pokoje vstvme brzy.